Swedbank är sakta men säkert på väg ut ur min portfölj. Kvar i banksektorn blir enbart Handelsbanken och i stället har jag alltså tagit in Swedish Match som ersättare. Mina aktier i Swedbank sjunker med andra ord, men det gör även Swedbanks marknadsandel när det kommer till bolån.
Då Swedbank släppte sin kvartalsrapport i morse fick marknaden direkt en skeptisk blick och värderade ner aktien 4%. Främst var det bolånemarknaden som tyngde. Just bolåneaffären har ju varit Swedbanks flaggskepp rent historiskt.
I första kvartalet tog Swedbank 9% av nyutlåningen i Sverige medan den totala marknadsandelen var 24%. Kort och gott låter det som att man blir omsprungen med andra ord. Under första kvartalet i år tappade man 5000 bolånekunder.
”Vi är inte bra nog, vi är inte snabba nog i den här marknaden och vi måste bli bättre”, säger Jens Henriksson i en intervju med DI.
Själv förstår jag inte riktigt ledningen strategi och när det här ska vända. Det i kombination med att jag han hitta tryggare högutdelare enligt mig gör att jag nu säljer av Swedbank. Du som följt mig ett tag vet att jag gärna håller i bolag länge men att jag aldrig är emot tanken att sälja ifall jag kan hitta något bättre.
Swedbank tillhör också den bank med högst snittränta men det här menar Jens inte är något problem.
”Vår bedömning är att vi inte behöver göra något på priset, utan att det handlar om tillgänglighet”, säger han.
Vadå tillgänglighet? Nu när jag ska söka bolån för vår nya bostad så kommer jag inte direkt välja Swedbank bara för jag har mitt konto där. Jag kommer utnyttja det faktum att allt är tillgängligt idag och att en jämförelse bara är några klick bort. Självklart vill jag ta det billigaste och inte det dyraste.
Att det inte är en fråga om pris är ren bullshit skulle jag vilja påstå. Och med det tackar jag för min tid i Swedbank och den utdelning jag fått 🙂
Tycker en kommentar av en analytiker under bankens telefonkonferens var klockren:
”Men Jens, det här är inte raketforskning – om kunderna ringer så måste ni svara i telefon! Är organisationen fortfarande i penningtvättslimbo och har glömt bort kunderna? Ni anställer och ökar kostnaderna, men svarar inte när kunderna ringer?”, som en analytiker uttryckte det under bankens telefonkonferens.
läste också kommentarer från swedbank att de inte behövde konkurrera med priset. jag hade bolån hos swedbank i 10 år. har pga en bra bankkontakt alltid haft en bra ränta. men för några år sedan så gick hon i pension och till slut löpte min rabatt ut. då började ”problemen”. när de ville höja (utan ett ord till mig) så kontaktade jag telefonbanken. de kunde ge mig typ 0,1 i rabatt. deras bolåneexperter kunde ge mig typ 0,2 i rabatt och till slut lokalkontoret kunde efter att jag förklarat läget och utnyttjat de faktum att pappa är premiumkund få de… Läs mer »
Jättetrevligt att du delar med dig av allt som hänt dig. För mig lutar det också mot Avanza när det kommer till bolånet men har inte fullt bestämt mig ännu. Skulle haft 3 miljoner hos Avanza så hade man kunnat utnyttja superbolånet. När jag först upptäckte detta 2016 kändes det som en omöjlighet men nu har jag ju redan 2/3 miljoner där 😛
Baserat på min egen umgängeskrets får jag intrycket av att Swedbank är banken för folk som inte orkar bry sig så mycket. Det kanske är en fungerande affärsidé, men det kan nog slå väldigt fel när konkurrensen hårdnar. Speciellt om man inte svarar i telefon.
Skulle säga att det stämmer för mig med, men med tillägget ”folk som inte bryr sig så mycket om priset”. Men ska börja fråga dem varför de valt Swedbank, för upplever det inte som att det är ett icke-val de gör.
Nä men exakt och den skaran med folk som inte orkar bry sig ska inte heller underskattas. Finns sååå galet många som bara tänker ”ja men jag tar den bank jag har idag”.
Tack ska du ha för kommentaren!
Bankaktier har väl inte kännt intressanta på flera år, Swedbank överträffade vinst förväntningarna enligt PA men backade ändå 3 % det säger väl allt, mellan tummen och pekfingret har väl Swedbank stått still i kurs jämfört med för 5 år sedan, Swedish match ökat 157%och då är utd inte inkluderad, om det är köpläge nu är jag väl inte rätt man att sia om, men på lång sikt är SM bra, folk kommer alltid att snusa
”folk kommer alltid att snusa”
Halloj! jag har ställt mig den frågan tidigare och är väl kanske inte supersäker på hur det kommer se ut på +20 år. Å andra sidan är jag ekonomiskt fri långt innan dess så varför ens bry sig om en sådan distanserad framtid? 😛
Tusen tack att du alltid kommenterar Superleeds!
Hej! Är alltid intressant att läsa dina kommentarer. Du sätter ofta huvudet på spiken, har en skön inställning överhuvudtaget till investeringar tycker jag. Även analytiker har ”fel många gånger” Tror även Kronan håller med. Bank känns inte speciellt rätt just nu. Men som du skriver ”folk kommer alltid att snusa” håller jag med om. Även rökning kommer fortsätta. Kolla bara på alla nya typer av cigaretter som finns. Jag skall själv lägga in en stek i Swedish Match.
Mvh
Larsa
Håller inte med, det är knappast självklart att ett företag ska konkurrera med lägsta pris. En del tycker lägsta pris är viktigast, andra prioriterar andra saker. Det är bara grundläggande segmentering och målgruppsanalys. Räknar med att banken gjort sin hemläxa där.
Problemet med Swedbank är väl mest deras återkommande ’affärer’ hela tiden, skapar ett otroligt dåligt goodwill
Jag håller absolut med där också, det är klart att de inte måste konkurrera med lägst pris – men någon USP måste de ha i annat fall. Min uppfattning är att Swedbank är sämst på allt – kundservice, tillgänglighet, ränta samt allt annat, det är min uppfattning. I dagens buissness är enkelhet och tillgänglighet/möjlighet att få kundservice allt.
Jag har varit kund hos samtliga storbanker och jag tycker faktiskt inte Swedbank är sämst på något. Men heller inte bäst på något, de är lite mellanmjölk på allt. Kanske är pålitlighet som är deras USP? Det är min upplevelse i alla fall.
Sa en analytiker verkligen så? Otroligt tramsig kommentar.
Lättare att vara anal-ytiker än företagsledare.
tramsig ? var det bästa jag hört på länge. Vi vanliga kunder som vill prata med någon på banken får vänta tills man blir gråhårig innan någon svarar. Grundläggande service kan jag påstå det är att få kontakt med någon om man har ett sånt ärende.
Boka tid om du vill prata med någon 🙂
Jag pratade ju med banken när jag fyllde 18 och fick mitt första pensionsspar. På den tiden var det faktiskt de som ringde mig, hör och häpnad 😉 Fick ett pensionsspar där avgiften var 17% PER MÅNAD!
Skulle vilja skriva och tacka den där analytikern. väntetiderna i telefon ligger mellan 48 min och 1 1/ 2 timme . jag blir tokig. Har tyvärr ärenden som inte går att lösa själv och måste ner på kontoret, där jag typ hinner äta lunch och ta en promenad på stan innan det är min tur, eller storhandla innan jag kommer fram i telefon. Helt galet. O självklart finns det inte många unga som inte googlar på nätet och kollar räntor innan man söker ett bo-lån.
”väntetiderna i telefon ligger mellan 48 min och 1 1/ 2 timme”
Alltså hur kan det ens vara möjligt? 😀 Du får typ snabbare kontakt med skatteverket även under dessa tider.
Klart det är frustrerande med så långa köer. Vill dock påpeka att när jag jobbade på SEB 24/7 (deras telefonbank) hade vi under 2 månaders tid en väntetid som i snitt låg på 4,5 timme. Där kan vi snacka om köer 😉
Alla väntar på en vändning men den kommer ju inte…
Jag har sagt det tidigare att är det någon gång man ska investera i bank så är det troligtvis nu när mycket är lågt värderat. Fler och fler verkar ställa sig positiva vilket också kan skapa en reaktion och skulle nu räntan börja stiga kommer det ske grejor. Men man kan lika gärna få vänta 3 år till 🙂
Jag behåller en del och säljer lite, det blir nog bra 🙂