Jag ska vara helt ärlig med dig – jag har egentligen ingen koll på hur det här funkar. Kanske är det just därför jag skriver här då det alltid finns någon av mina läsare med otroligt bra insikt.
Inlägget landar under kategorin Livet i Övrigt, vilket innebär att annat än aktier kommer tas upp
Såhär…
De flesta vet redan att vi renoverat ett badrum. Rivningen skötte vi, men allt annat anlitade vi andra hantverkare att göra. Det här är också första gången på allvar jag anlitar bort en renovering, åtminstone av den här kalibern.
Jag fick höra att en renovering av den här sorten oftast tar två månader. Vår har tagit fem. Den stora anledningen är en person som den här artikeln egentligen handlar om. Låt oss kalla honom för Snickaren. Snickaren har varit här någon dag per vecka, för att sedan åka på andra jobb – han har helt enkelt tagit på sig mer än skeppet bär. Ibland har han varit borta veckovis.
Allt arbete som Snickaren skulle göra stod klart i förra veckan, fem månader senare. Nu återstod bara fakturan…
Så till fakturan
Själva offerten vi begärt för arbetet var hyfsat dyr och landade i runda slängar på 100 000 kr (enbart Snickarens del). Vi tyckte däremot att priset var rimligt.
Nu till det tråkiga. Den slutgiltiga fakturan hade ett påslag på nära 40%. När det kommer till summan för jobbet så blir ett sådant påslag rätt mycket i kronor räknat.
Vi ställde oss direkt frågan ’Kan man göra såhär?’. Då vi som sagt inte har erfarenhet av att anlita andra så är det svårt för oss att veta.
Självklart kontaktade jag Snickaren som menar att det tillkommit en hel del extrajobb som enligt honom kommunicerat. Det handlar mest om saker som uppdagades när man väl var igång och inte kunde se när offerten skapades.
Mest tryckte han på saker kring golvvärmen där jag själv är extremt okunnig. Det var någon speciell maskin som skulle hyras in etc etc. Det blir då en tvist mellan oss.
Jag bestämde mig att för rolighetens skull fråga Chat GPT vad som faktiskt gäller:
Att lägga på 15% tycker jag låter rimligt. Det måste vara grymt svårt att estimera ett arbete av den här sorten. Att då ha en marginal känns rimligt. Men 40% är inte 15%.
Jag kan godta att han i förbifarten nämnt: ”ja det här var mer jobb än vad jag trott”. Självklart hade det varit bättre att jag där och då tog upp dialogen för att diskutera den ursprungliga offerten.
Samtidigt tänkte jag att vissa jobb som en hantverkare gör går fortare än beräknat medan andra tar längre tid. Får man det inte att gå ihop kanske man måste öka marginalerna på offerterna. Se det lite som en buffé där vissa äter mindre och andra kopiöst mycket. Funkar det inte får man justera utbud eller pris.
Troligtvis finns det någon hantverkare här som kanske kan ge sin insikt om hur det funkar. Jag är som vanligt grymt tacksam!
Slutligen vill jag bara påpeka att alla andra hantverkare som varit delaktiga i jobbet lämnat fakturor som överensstämmer offerten de lämnat mer eller mindre. Där är vi supernöjda.
Juridiskt är jag nog rätt rökt då jag i efterhand läste på offerten att allt extraarbete kommer debiteras med 600 kr per timme. Dåligt av mig att inte läsa det finstilta samt kommunicera bättre. Men är inte meningen med offerter att kunden ska kunna göra en ungefärlig budget för att veta att man har råd? Finns det annars någon mening med en offert?
Nu förstår jag åtminstone varför blancolån alltid kommer existera och vara en del av vårt liv. Jag har funderat varför man ens vill ta dessa lån men nu förstår jag hur det ligger till.
Troligtvis får jag kanske sälja något i portföljen nu när mitt målsparande inte räckte till. Det är i sådana fall första gången sedan 2017 som jag tvingas snylta på den. Troligtvis är det just det som känns mest tråkigt. Skistar ligger närmast tillhands att lämna portföljen idag.
Är relativt hantverkskunnig inom bygg och el och har haft mycket med diverse hantverkare att göra, och ibland har det slutat i polisanmälningar och andra otrevligheter. Har dessutom jobbat som 20 år som konsult och lämnat otaliga tidsuppskattning, ibland har de stämt hyfsat bra och ibland har de varit katastrofala. Med tydlig kommunikation är det mesta lösbart…. Först och främst ska offerten inte avvika mer än 15%. Det är svårt att räkna exakt och detta kan vem som helst anse vara en rimlig avvikelse. Sen, om det dyker upp större saker, då blir det en ÄTA (åtgärder som beställs eller… Läs mer »
Väldigt bra information Snålgrisen. Tydligt och oerhört uppskattat att få tips från någon som varit med i svängen tidigare.
”Då ska du som kund informeras och GODKÄNNA denna ÄTA”
Ja, det var väl det jag gjorde när han sa att det blev mer jobb än vad han trodde. Hade som sagt hoppats på att det skulle vara mer tydligt
Jag driver eget företag i branschen.
Anlita enbart hantverkare som lämnar fast pris.
Tack anonym!
Om jag förstått allmänna reklamationsnämnden rätt (kontaktade lokala igår) så finns det två olika typer av offerter, en med fast pris och en med en rörlig del. På den fasta får du inte ta ut en krona mer medan hantverkaren på den andra typen får ta ut 15% över om inte annat överenskommits. Lite som Chat GPT sa när jag frågade
Vi renoverade badrummet för ett år sedan och hade då anlitat golvläggaren för hela jobbet, han tog sedan in snickare och rörmokare, när fakturan kom så var den högre än offerten och jag ringde och fick förklaringen att rörmokaren hade fått mer jobb en beräknat jag godtog inte detta då man måste få godkänt från mig för merkostnader vilket jag inte givit och dom saker han pekade på menade jag att han borde kunnat förstå då detta är den sorts jobb han lever på. Dom backade och skickade ny räkning enligt offert.
Fantastisk historia som slutade lyckligt. Tyvärr slutade min historia inte lika lyckligt Han skrev åt mig och menade att han jobbat till 21 vissa kvällar. Värt att nämna är att han dessa dagar började kl 15 på eftermiddagen då andra hantverkare börjar avrunda. Sedan sa jag att vi med två små barn som lägger sig strax efter 7 egentligen inte godkänt jobb så sent, men att vi tyckt det varit OK då det säkert passat bäst med ditt schema. Det roliga var att han sa att jag är den Enda kund som någonsin klagat på honom. Jag skulle sedan få… Läs mer »
”Juridiskt är jag nog rätt rökt då jag i efterhand läste på offerten att allt extraarbete kommer debiteras med 600 kr per timme.”
Håller inte med. Extraarbete är inte att han behövt lägga fler timmar än väntat på det offererade projektet. Ett extraarbete är om du exempelvis bett honom byta ett fönster i vardagsrummet när han ändå är på plats.
Betala inte! Han bara skickar ut saltade fakturor och provar om folk betalar, det värsta som kan hända honom är att han får backa och sänka beloppet. Det är så det funkar så länge alla okunniga betalar. Han ska fråga dig om varje grej som inte ingår i offerten och du ska godkänna tilläggsarbetet.
Jag skulle ringt upp honom och sagt att han får komma med en ny faktura om han vill att du ska betala.
Vi har en ny lagstiftning sedan några år tillbaka där hantverkaren måste bevisa (inspelade samtal eller skriftligen) vad som är överenskommit. Du kan alltså säga att du har fått fast pris (om det nu är det som skrivits i kontraktet/anbudet) och endast betala ursprungligt pris. Skall extraarbete debiteras så måste hantverkaren få godkännande för detta (bevisligen inte ingår i er ursprungliga förfrågan), samma sak här, hantverkaren måste bevisa att ni begärt detta extraarbete SAMT att det inte ingår i ursprunglig offert. Att han anser att det blev mer jobb än han räknade med är INTE extra arbete, det ligger i… Läs mer »
”Skall extraarbete debiteras så måste hantverkaren få godkännande för detta (bevisligen inte ingår i er ursprungliga förfrågan)”
Extremt bra info.
Att han i förbifarten nämnt ”Oj, det här blev mer jobb än vad jag i början trodde” borde alltså inte gälla. Som sagt tänkte jag att det i vissa fall blir mer och i vissa fall mindre jobb men att det i längden spelar ut varandra. Jag tänkte inte mer på det där och då
Man ska vara glad när dom dyker upp, så illa är det. Vår badrum kostade 200k och stämde med offert. Tog 2 mån. Anlitade känd företag i byn
Vårt landade närmare 300 med denna faktura men då har jag inte räknat in allt vi köpt själva. Rätt litet badrum. Dock flyttade vi en vägg också
mitt hus har kostat nästan samma som ditt badrum 😀 har dock renoverat badrummet också för 5år sen, tog 2 veckor och kostade (allt nytt, allt) 80k. Med VVS, golvläggare och snickaren. Inflation!
Överallt i samhället där människor kan fuska för att tjäna pengar så gör de ofta det.Jag fuskade så mycket jag kunde på den tiden som jag var egen företagare då det var väldigt lätt att med penna och papper tjäna pengar på arbete som man inte behövde utföra, men som man ändå tog betalt för.Jag har inget dåligt samvete över detta då priserna i den branschen var alldeles för låga så man behövde fuska för att kunna tjäna in all den tiden som man inte fick betalt för då det var fasta priser som gällde för dessa tjänsterna oavsett om… Läs mer »
Det funkar bara så länge kunden är godtrogen och betalar. En granskande kund funkar det inte med. En underkonsult jag jobbade med kryddade sina fakturor ganska rejält med avseende på tid och jag sattes att i smyg att granska vad han jobbade med och hur länge han höll på. Vi fick fram en 25%:ig differens. Det blev någon timme om dagen som tidrapporteringen felade på, och han trodde antagligen att ingen hade koll på när han kom och gick. Detta var enkelt att kolla då jag kom först och en kollega till mig slutade sent. Det blev en stor avvikelse… Läs mer »
Hej. Brukar läsa här men aldrig kommentera. Tack för en toppenblogg! Har ägt hus i väldigt många år och haft med hantverkare att göra många gånger. Ibland har det gått bättre än andra gånger. Några saker jag lärt mig den hårda vägen. 1. Det går inte att lite på tid från hantverkare. Mina badrum skulle ta 6 veckor, tog 12 som exempel. Det är på något sätt accepterat. Aldrig stött på en bransch som funkar så tidigare. 2. I större projekt blir det oftast något knas. Något missförstånd eller någon oväntad kostnad. Jag betalar därför hellre extra för helentrepenad. En… Läs mer »
Min egen erfarenhet av ”Hantverkare” är att du köper inte nödvändigtvis och i mina fall absolut inte någon kompetens eller professionalism, utan bara arbetskraft, som skarvar och gör det praktiska arbetet så lätt för sig själv som möjligt. Kan man ta betalt för andras okunskap så gör man det. Det är en dyr läxa att lära sig första gången, men det gäller att vara påläst, ihärdig, stå på sig och betala inte ett öre innan besiktning och förens resultatet av bygget matchar vad som är överenskommet. Branschen funkar så här för att vi kunder tillåter dom att hålla på. Självklart… Läs mer »
Kan vara bra att få specificerat antal arbetstimmar plus extra kostnaderna och se om det verkar rimligt. Och jämföra med anbudet han gett. Man kan mötas halva vägen med ,det dyker alltid upp extrakostnader men 40 % upp är för mycket.säg 115000 annars tar du det till konsumentombudsmannen
Jag är ingen hantverkare. Ingen villaägare heller.
Det finns väl en förening typ; Villaägarförening eller liknande.
Facktidningar; Vi i villa, har jag läst i på Biblioteket.
Där brukar stå vart man ska vända sig för att få goda råd.
Hur man gör när problem uppstår, osv.
”Villaägar-föreningen ” Kan rekommendera vissa hantverkare —
som de anser vara Godkända, osv.
Kanske en god ide’ att bli medlem där ??
Jobbar som konsult inom anläggningsbranschen och får hantera en del liknande diskussioner. Ställ ”extraarbetena”, som han egentligen borde kalla just ÄTA, i relation till vad som är beskrivet i offerten. Om det i den tex står att golvvärme skall rivas/byggas nytt så är det rimligt att anta att denne har räknat med vad som krävs för att göra just detta arbete, både vad gäller tid/verktyg/material. Alla arbeten utöver detta, som denne ser kommer krävas, skall du informeras om och egentligen godkänna (skriftligten är att föredra!) innan arbetet påbörjas. Det finns branschöverenskommelser likt AB04 (kommer inte ihåg vilken det är för… Läs mer »