Jag ska vara helt ärlig med dig – jag har egentligen ingen koll på hur det här funkar. Kanske är det just därför jag skriver här då det alltid finns någon av mina läsare med otroligt bra insikt.

Inlägget landar under kategorin Livet i Övrigt, vilket innebär att annat än aktier kommer tas upp

 

Såhär…

De flesta vet redan att vi renoverat ett badrum. Rivningen skötte vi, men allt annat anlitade vi andra hantverkare att göra. Det här är också första gången på allvar jag anlitar bort en renovering, åtminstone av den här kalibern.

Jag fick höra att en renovering av den här sorten oftast tar två månader. Vår har tagit fem. Den stora anledningen är en person som den här artikeln egentligen handlar om. Låt oss kalla honom för Snickaren. Snickaren har varit här någon dag per vecka, för att sedan åka på andra jobb – han har helt enkelt tagit på sig mer än skeppet bär. Ibland har han varit borta veckovis.

Allt arbete som Snickaren skulle göra stod klart i förra veckan, fem månader senare. Nu återstod bara fakturan…

 

Så till fakturan

Själva offerten vi begärt för arbetet var hyfsat dyr och landade i runda slängar på 100 000 kr (enbart Snickarens del). Vi tyckte däremot att priset var rimligt.

Nu till det tråkiga. Den slutgiltiga fakturan hade ett påslag på nära 40%. När det kommer till summan för jobbet så blir ett sådant påslag rätt mycket i kronor räknat.

Vi ställde oss direkt frågan ’Kan man göra såhär?’. Då vi som sagt inte har erfarenhet av att anlita andra så är det svårt för oss att veta.

Självklart kontaktade jag Snickaren som menar att det tillkommit en hel del extrajobb som enligt honom kommunicerat. Det handlar mest om saker som uppdagades när man väl var igång och inte kunde se när offerten skapades.

Snickaren

Mest tryckte han på saker kring golvvärmen där jag själv är extremt okunnig. Det var någon speciell maskin som skulle hyras in etc etc. Det blir då en tvist mellan oss.

Jag bestämde mig att för rolighetens skull fråga Chat GPT vad som faktiskt gäller:

 

Att lägga på 15% tycker jag låter rimligt. Det måste vara grymt svårt att estimera ett arbete av den här sorten. Att då ha en marginal känns rimligt. Men 40% är inte 15%.

Jag kan godta att han i förbifarten nämnt: ”ja det här var mer jobb än vad jag trott”. Självklart hade det varit bättre att jag där och då tog upp dialogen för att diskutera den ursprungliga offerten.

Samtidigt tänkte jag att vissa jobb som en hantverkare gör går fortare än beräknat medan andra tar längre tid. Får man det inte att gå ihop kanske man måste öka marginalerna på offerterna. Se det lite som en buffé där vissa äter mindre och andra kopiöst mycket. Funkar det inte får man justera utbud eller pris.

 

Troligtvis finns det någon hantverkare här som kanske kan ge sin insikt om hur det funkar. Jag är som vanligt grymt tacksam!

Slutligen vill jag bara påpeka att alla andra hantverkare som varit delaktiga i jobbet lämnat fakturor som överensstämmer offerten de lämnat mer eller mindre. Där är vi supernöjda.

Juridiskt är jag nog rätt rökt då jag i efterhand läste på offerten att allt extraarbete kommer debiteras med 600 kr per timme. Dåligt av mig att inte läsa det finstilta samt kommunicera bättre. Men är inte meningen med offerter att kunden ska kunna göra en ungefärlig budget för att veta att man har råd? Finns det annars någon mening med en offert?

Nu förstår jag åtminstone varför blancolån alltid kommer existera och vara en del av vårt liv. Jag har funderat varför man ens vill ta dessa lån men nu förstår jag hur det ligger till.

Troligtvis får jag kanske sälja något i portföljen nu när mitt målsparande inte räckte till. Det är i sådana fall första gången sedan 2017 som jag tvingas snylta på den. Troligtvis är det just det som känns mest tråkigt. Skistar ligger närmast tillhands att lämna portföljen idag.

20
0
Kommentera gärna :)x
()
x