Är något för billigt för att vara sant? Får du den känslan ska du nog vända på klacken, eller åtminstone vara extra uppmärksam. Självklart är det något som jag redan borde känna till. Det här är den korta historian om hur jag blev grundlurad och där billiga tandborstar slutade i dyra, månatliga, fakturor.
Inläggen jag lägger under Livet i Övrigt handlar nödvändigtvis inte om aktier och investeringar.
Tänk om det är någon som läser det här och sedan får ett bluffsamtal från samma aktör som nyligen lurat mig. Då har jag i alla fall lyckats rädda någon och kan känna mig nöjd 🙂
De verkar åtminstone vara riktigt flitiga på att ringa runt, så egentligen skulle det inte förvåna mig.
Kort bakgrund
Det här är varför jag egentligen valde att gå vidare i samtalet och inte lägga på direkt
- Jag har tidigare gått till tandläkaren för kontroll varje år då jag hade en ”försäkring” som innebar en fri kontroll årligen. Nu var det fem år sedan det upphörde och även om jag inte haft problem med tänderna har jag länge funderat att jag borde gå och checka läget. Om inte annat har jag en sjuk mängd tandsten.
- Dessutom har våra nuvarande eltandborstar sett sina bästa dagar och borde bytas ut.
Samtalet med Dentle
Samtalet från bolaget Dentle började som ett vanligt undersökningssamtal där man ville ställa några korta frågor om mina tandläkarbesök. Jag blev lite intresserad med tanke på min situation samt att jag inte vet vilka möjligheter som finns för kontroll av tänder (från att tidigare haft en försäkring). Kort och gott, jag ville svara på frågorna.
Rätt snabbt efteråt blev det ett säljsamtal där jag erbjöds två nya eltandborstar till priset av 299 kr. Sedan skulle det skickas ut tandborsthuvuden under året, men jag kunde när som helst avbryta eller pausa dessa utskick efter det att jag fått mitt paket.
Jag frågade varför det kunde vara så billigt, då enbart en tandborste på deras sida var dyrare. Som svar fick jag att de som svarar på frågorna får ett mycket bättre erbjudande. Egentligen borde jag anat ugglor i mossen redan där.
Till saken hör att det inte är första gången jag gjort en sån här typ av beställning, fast via nätet och inte telefonen. Då har det exempelvis handlat om rakhyvlar eller något i den stilen. Det har alltid funkat toppen!
Hur som helst ville jag förtydliga att jag inte var bunden till något, och det bekräftades. Sedan fick jag svara på ett SMS där jag skulle skriva ”JA” ifall jag godkände villkoren. Det gjorde jag.
Det här var hållhaken
Jag ska berätta något för dig som du säkert redan listat. Det fanns Ingen möjlighet att varken pausa, ändra intervall eller säga upp den rad med borsthuvuden som snart skulle börja skickas.
Dessa skulle skickas till mig, oavsett min vilja.
Kostnaden då? 250 kr i månaden under 12 månaders tid. I abonnemanget ingick ett par borshuvuden varannan månad (totalt 6 stycken). Kostnaden för de billiga eltandborstarna fick här sin förklaring med tanke på den absurda marginalen bolaget drar in på att skicka borsthuvuden.
3000 kr för bara refillpaketen
Plötsligt blev inte tandborstarna så billiga…
Jag är ingen expert men Apotea kör nu en kampanj för en eltandborste (Oral-B) med huvuden för 279 kr och fritt fraktalternativ. Det är bara snäppet dyrare än månadskostnaden på detta. Kanske är det inte samma kvalité, men hur mycket kan det i praktiken faktiskt skilja?
Återigen. Är något för bra för att vara sant…?
Kollade jag inte upp bolaget?
Jag hann faktiskt göra det. Enligt TrustPilot har man ett betyg på 4,0. Det är ändå inte svindåligt.
Det jag fick lära mig av min fru i efterhand var att titta på spridningen av antalet stjärnor. I stort sett är det en drös med 5-stjärniga betyg men sedan också en drös med 1 stjärna. Endast ett fåtal har givit ett betyg mellan dessa (4,3 eller 2 stjärnor).
Jag säger inte att recensionerna är köpta, men jag borde åtminstone kikat på de dåliga recensionerna först.
När jag sedan ringde bolaget så nämnde man tydligt att det var mycket märkligt och att få missförstår konceptet med erbjudandet. Jag kände mig rätt dum.
Vid det här laget var jag rätt irriterad och frågade ifall recensionerna med 5 stjärnor kom från faktiska kunder. Han började då läsa innantill från någon typ av manus. Det var nog inte första gången han fått den frågan.
Victoria i kommentaren nedan upplever exakt samma sak som jag. Men vi två är lååångt ifrån alla som upplevt detta. Det här var också bara två dagar sedan så misären tycks fortsätta.
SMS:et då?
I sms:et använder man ordet löptid. Det finns säkert något juridiskt som säger att det är lika med bindningstid, men det tänkte inte jag på.
Vi hade ändå pratat länge med säljaren och han var så otroligt övertygande att det bara var att säga upp när jag ville och skulle då slippa extra betalningar.
När han då sitter och väntar på att jag ska svara JA på SMS:et är det inte så att jag börjar ifrågasätta juridiska termer.
Sverige är ändå fantastiskt
I Sverige har vi ett fantastiskt privilegium att kunna ångra våra köp inom 14 dagar. Det är fantastiskt.
Jag sa helt enkelt till personen jag ringde till att jag ville skicka tillbaka allt. Då fick jag ett erbjudande om att halvera den initiala fakturan (enbart 299 kr). Även dessa förslag om att returnera pakten hade man fått innan kändes det som. Allt var redan klart, in i minsta detalj.
När jag sedan tackade nej igen fick jag en halverad löptid.
Då kände väl jag att det fick vara fine så då vi ändå behövde nya tandborstar. Jag såg det som en dyrköpt läxa.
Pengarna i sig är väl sak samma. Bara i oktober har jag hitintills inkasserat nära på 10 000 kr i utdelningar så egentligen är det här en skitsak. Det är ändå tragiskt att läsa alla kommentarer där många åkt på samma blåsning som mig.
Ringer Dentle till dig så vet du redan nu vad du ska göra. Hälsa från mig också









Jag blockar alla nummer jag inte känner igen direkt. Ja vi har uppsägningstid på 14 dagar och det gäller att agera snabbt. En gång knackade ett larmföretag på hos morsan då hon märkte att bolaget hade erbjudit köp av larm men med lån hos Svea Bank ringde hon direkt dagen efter och sade upp tjänsten.
Det är lättare att bli lurad än vad man tror även om man anser sig vara uppmärksam och misstänksam så är vi ändå bara människor.Det bästa är att aldrig köpa något från företag man aldrig har hört talas om. Det finns även bluffföretag som kringgår uppsägningstiden med 14 dagar genom att påstå att man har köpt en tjänst av dom som företagare trots att man är privatperson då de registrerar ett företag i ditt namn utomlands för din räkning. Polisen gör ingenting så länge som beloppet du har blivit lurad på är under 58800 kronor och polisen anser att pengarna… Läs mer »
Fick igår ett inspelat samtal från klarna international igår där det påstod att jag hade ett köp på 299 eur att betala. La på direkt och googlade och mycket riktigt var det en scam. Driver eget företag så får mycket spamm mail och samtal från telefonförsäljare. Gjorde en miss en gång och sedan dess är jag väldigt skeptisk till att säga ja till nått över telefon. Fick för några år sedan ett samtal där det påstod sig vara nått från Google som jag redan hade. Jag reflekterade inte så mycket på det just då och sa ja. Nån vecka senare… Läs mer »