Det här är historien bakom mitt livs första köp av Matkasse och varför Coop nu titulerar sig vara Sveriges sämsta leverantör av dessa inom alla kategorier.

Matkasse?, tänker du.

Hur kan jag som ekonomibloggare ens gå på något sådant då vi alla vet att det borde bli billigare att själv gå till affären och handla maten på egen hand. Saken är den att jag fick ett tillfälligt erbjudande från Coop där jag skulle få första matkassen till halva priset.

Via en snabb uträkning kom jag fram till att det faktiskt skulle bli lite billigare att ta en sådan kasse så jag valde att nappa på den enkla kroken. Men såhär i efterhand kan jag verkligen påpeka att priset var det jag betalade och värde det jag fick.

 

Jag beställde min matkasse

Efter det att jag beställt min matkasse skulle det ta några veckor innan den kunde levereras. Jag kunde bara välja en dag i veckan och erbjudandet täckte bara att hämta kassen i butiken.

Ni har säkert sett den där reklamfilmen där en bil svänger in på en tom parkering och chauffören traskar in i affären för att hämta sin kasse. Där inne finns det massor av större skåp med kodlås och det ser verkligen så smidigt ut att bara knappra in koden och sedan finns din det du beställt där i.

 

När jag skulle hämta matkassen på Coop

Ett par veckor gick och jag hade nästan glömt bort min beställda matkasse. Tills jag fick följande mail:

 

Ah, min matkasse, tänkte jag. Då cyklar jag dit ikväll och plockar upp den.

På vårt Coop (Stora Coop) finns det en stor reception innan du går in i butiken där paket lämnas ut och där du köper korv etc. Min första tanke var att jag skulle hämta den där.

Sambo KTM hade också beställt lite frukt som var på extrapris så planen var att först gå in i butiken och handla detta. Fruktdisken ligger längst in i butiken.

Väl ute igen efter mitt fruktköp så gick jag till receptionen för att hämta.

Matkasse? Jag tror du måste gå till frukten och fråga där…

Sagt och gjort gick jag tillbaka in i butiken, vandrade längst in till frukten och efter ett tag hittade jag en kvinna där som jag kunde fråga. Hon såg mest förvånad ut men bad mig vänta och slank in genom porten där frukten kommer ut.

Jag väntade en god stund men efter ett tag kom personen ut igen utan kasse. Hon frågade om jag var på rätt Coop och då sa jag att det bara finns ett Stora Coop där vi bor. Jag kontrollerade adressen igen i mailet och det såg rätt ut.

Då kom en annan ur personalen som var av lite äldre och mer erfaren modell, en butikäldste :

Vet du något om det här med matkassarna? – frågade hon jag pratade med först

Nää jag har ingen aning. Jag tror inte vi börjat med det här med Internet… – sa den mer erfarna modellen

 

Jag fick ringa kundtjänst

Efter detta insåg jag snabbt att jag nog inte skulle få någon mer hjälp i butiken så jag fick ringa. Vid det här laget hade jag säkert varit inne i butiken i 40-50 minuter totalt.

I mailet hittade jag åt ett nummer att ringa så det gjorde jag. Den klassiska “du är fortfarande i kö..” dök upp gång på gång på gång. Jag fick ingen information om hur lång kön var, bara det att jag var i kö. Ni har säkert upplevt detta tidigare.

Efter att ha väntat i telefonen i 15 minuter (skojar inte) så var jag beredd att lägga på då jag trodde att jag hamnat i någon evighetsloop i Coops telefonväxel. Då plötsligt svarade det en man som tog mina uppgifter.

När han gjort en sökning i deras databas så kom han fram till vad problemet var. Det var först måndagen därpå som kassen skulle hämtas

Men vänta nu, jag fick ju mail från er idag om att kassen skulle levereras under dagen. Sa jag

Levereras ja, men den skickas från Västerås idag och kommer finnas att hämtas hos dig om en vecka. Fick jag som svar

Mycket riktigt. När jag scrollade ner i mailet så var det där skrivet med liten text dagen då den skulle vara framme. Jag tycker att texten var väldigt dåligt utformad och sådant kan störa mig till vansinne, så jag bad personen jag pratade med att be någon ansvarig ringa mig.

 

Till slut fick jag min matkasse

Efter ett tag kom då kassen. Då hade den legat längs motorvägen från Västerås i en veckas tid och köttfärsen skulle löpa ut inom 5 dagar när jag fick den.

Maten var inte heller speciellt god. Jag lovar er att jag hellre ser fram emot min traditionella korvstroganoff för 10 kr/matlåda.

 

Så skulle Coops matkasse kunna förbättras

Självklart finns det mycket som skulle kunna göras annorlunda och här är lite av min feedback:

  • Slippa gå igenom hela butiken för att hämta matkassen
  • Informera personalen om vad som gäller kring matkassar på deras lokala ställe. Se till att utbilda
  • Ett kösystem som är av värde om man vill ha hjälp
  • Framförallt: ett mail som tydligt säger att kassen är plockad och kommer skickas men att den inte finns att hämta förrän datum xxxx.
  • Bättre mat (det kan givetvis variera)
  • Snabbare leverans? Färskare varor med datum som håller en vecka åtminstone samt att ni inte levererar mjuka morötter.

 

Summering

För att summera kan jag bara säga till er att Inte beställa en matkasse från Coop. Andra ställen kanske funkar bättre, men det här var min absolut värsta upplevelse när det kommer till kategorin mat.

När jag fick prata med kundtjänst så sa jag att det skulle dyka upp ett inlägg med min feedback. Förhoppningsvis kan detta förbättra deras sätt att leverera produkter.

Det bästa vore givetvis om Coop lade ner hela deras verksamhet, något som hade gynnat en av mina utdelningsaktier Axfood mycket.

Jag ber om ursäkt för ett galet långt inlägg som egentligen inte var särskilt aktie-relaterat. Men jag blev tvungen att få ur mig detta. Nu känns det genast bättre 😀