Cheffelo är här i Sverige mest kända för klassiska Linas Matkasse. Bolaget var något av pionjärer inom matkasseleverans i Sverige och har nu levererat den typen av förenklad vardag i 16 år. Aktien erbjuder idag över 7% direktavkastning och kursen har haft en fruktansvärt fin trend allt sedan botten 2022.
Jag skulle vilja passa på att dig en riktigt glad fortsatt påsk. Varje år har jag valt att analysera en aktie med någon form av ”påskigt” tema. I år landade lotten på Cheffelo.
Boalget säljer alltså hemlevererade matkassar, eller snarare måltidslösningar, i Skandinavien. Norge är största marknaden och utgör 49% av omsättningen. Sedan har vi Sverige som utgör 37%. Norges motsvarighet till Linas Matkasse heter Godtlevert och Adams Matkasse. Danmark står för 14% av omsättningen.
Cheffelo är tidigare kända som LMK Group, vilket var namnet som man noterades med i mars 2021. Där var teckningskursen i deras IPO 79 kr. Kursen fick en fruktansvärd resa nedåt sedan och bottnade vid 5,3 kr. Där och då trodde man verkligen på att det här var en fallande kniv. Helt bottenlöst.
Något hände sedan år 2022 och sedan dess har aktien gjort en totalavkastning på 800%. Det är trevligt då det vittnar på att en vändning faktiskt kan komma för aktier som är körda i botten.
Det är lite svårt att räkna på antalet rent aktiva kunder då många tenderar att ha en här typen av lösning ett tag, för att sedan göra en paus. Dock kan man säga att koncernen idag har ca 65 000 – 85 000 aktiva kunder i Sverige, Norge och Danmark.
Jag själv är ”aktiv” kund hos Linas Matkasse. Vi brukar ta en kasse, sedan säga upp abonnemanget, och vänta på att någon ringer 1-2 månader sedan med ett kalaserbjudande. Då tar vi en ny veckoleverans och totalt blir det kanske 4-5 kassar per år. Så har vi nog gjort i minst två års tid.
Vi kan klart se att bolaget lyser med en rätt kraftig pilotskola. Exempelvis är bolagets ordförande Petter von Hedenberg största ägare med hela 12,1% av aktierna. Sedan har vi grundarna Niklas Aronsson som tillsammans med systern Carolina Gebäck äger 8,0%. Dock har dessa två ingen operativ roll längre i bolaget.
Givetvis hade Cheffelo kanonår bakom sig när man klev in på börsen. Marknaden för beställning av dagligvaror via nätet växte med 95% under 2020 då pandemin bröt ut. Efter noteringen hade bolaget tre starka kvartal men redan vid slutet av 2021 började försäljningen falla.
Chefello utdelning
Chefello (tidigare LMK Group) har alltså bara funnits på börsen sedan 2021. Majoriteten av det året blev hyggligt bra och man lyckades dela ut 1,75 kr/aktie. Efter det väntade ett väldigt dåligt 2022 och utdelningen nära på slopades.
I år delar man ut 3,32 kr/aktie efter att ha stärkt sin verksamhet till det bättre. Mer om det lite längre ner.
Det här ger en direktavkastning i Cheffelo på lite drygt 7% utifrån rådande aktiekurs. Bolaget delar ut en gång per år i maj.
X-Datum | Typ | Utdelning SEK/Aktie | Avstämningsdag | Utdelningsdatum |
---|---|---|---|---|
2025-04-25 | Utdelning, årlig | 3,32 | 2025-04-28 | 2025-05-02 |
2024-04-25 | Utdelning, årlig | 1,78 | 2024-04-26 | 2024-05-02 |
2023-04-28 | Utdelning, årlig | 0,30 | 2023-05-02 | 2023-05-05 |
2022-04-28 | Utdelning, årlig | 1,75 | 2022-04-29 | 2022-05-04 |
Deras utdelningspolicy syftar till att ge aktieägarna en utdelning som ger god direktavkastning samtidigt som den ger bolaget möjlighet att investera vidare i sin egna verksamhet. Ungefär 50% av fria kassaflödet ska över tid delas ut.
På helt rätt väg
Det har skett ganska många insynsaffärer i bolaget på senare tid, enligt FI. Nyligen köpte ordförande 30 000 aktier. Även VD Walker Kinman har köpt aktier vid flertalet tillfällen både 2024 men också 2025.
Hur kan då bolaget kommit på fötter igen, trots ökade matpriser?
Priserna tycker jag själv är rätt konkurrenskraftiga och jämför man med butikspriser har matkassarna inte ökat lika kraftigt. En veckas matkasse inklusive fet rabatt kostar oss 800-900 kr i veckan. Visst kan man komma billigare undan, men man får ändå rätt mycket mat och mycket sparas i matlådor.
2023 var fokus för ledningen att stärka det viktiga bruttoresultatet samt att minska hanteringskostnader. Bruttomarginalen, alltså marginalen efter hanteringskostnader, har stärkts från 25,1% till 30,8%. Det gör otroligt mycket!
Dels har man jobbat med att få lägre logistikkostnader, s.k. Co-distribution. Sedan har man givetvis höjt priserna, men det har inte varit den stora vägen till framgång.
Redan 2023 kunde vi se hur kostnaderna sjönk med 12%. Man lyckades uppnå det genom att sänka marknadsföringskostnader men även jobba med lägre personalkostnader som bidragit med -15,2 miljoner kr på sista raden. Här har man minskat inhyrd personal och i stället själva anställt mer produktionspersonal.
För inte allt för länge sedan ingick man ett samarbete med Middagsfrid som nu avvecklat verksamheten och kunderna har tagits över till Cheffelo. 14 000 kunder fördes då över till Linas Matkasse där dessa erbjöds förmånliga rabatter.
Positivt är att många mindre konkurrenter som har en mindre vallgrav i sitt varumärke verkar försvinna. Exempelvis försvann Marley Spoon som under 2023 avvecklade sin verksamhet.
Den givna konkurrenten just nu är HelloFresh som är det globalt ledande bolaget inom hemlevererade matkassar. Tillväxten här har varit enorm och man lanserades helt i rätt tid, nämligen ett år innan pandemin. Det gav bolaget en raketstart.
Självklart finns risken att priserna måste pressas ännu mer och att marginalen för exempelvis Cheffelo sjunker. Det här är inte en marknad helt utan andra spelare.
Värdering och summering
För beräknade vinsten 2025 ligger P/E just nu på drygt 12. Det är ungefär samma som för HelloFresh. Lyckas Cheffelo fortsätta öka marginalen så kommer vi ha en uppsida, helt klart.
Vad som talar för aktien är att man lyckats vända en rätt tråkig affär till det bättre. Tyvärr kommer man inte kunna fortsätta kapa kostnader i lika stor takt. Fördelen är väl att konsolidering råder, d.v.s. att mindre spelare tycks bli uppköpte eller på annat sätt försvinna.
Danmark är just nu starkt växande för bolaget och man kan hoppas att den trenden ligger kvar. När svensken får mer pengar i plånboken kanske man blir mer öppna med att beställa fler matupplevelser på det här viset.
Sedan får vi komma ihåg att det här är ett småbolag. Likviditeten i aktien är låg och det kan orsaka väldigt stor volatilitet. Det har vi sett tidigare.
Som det ser ut nu finns det goda möjligheter till att man höjer utdelningen något nästa år och med 7% direktavkastning känns det givetvis intressant.
Balansräkningen är väldigt stark och bolaget har en nettokassa. När jag vrider och vänder på det här caset känns det rätt svårt och jag ser risken rätt hög att hålla Cheffelo under lång tid i en utdelningsportfölj.
Samtidigt lockar bolagets mycket fina utveckling och den vändning man lyckats med. Just nu finns det i alla fall betydligt sämre högutdelare att investera i.
Jag heter Peter Jansson och ägnar all min tid åt att skriva fullständigt ointressanta saker på olika ekonomibloggar. Jag skriver samma sak om och om igen.
Mvh Peter Jansson
Välkommen! 😀
Investerar jag i matbutiker/leveranser känner jag att jag söker efter stabilitet, har svårt att se det i ett case som detta.. tar hellre ett mer beprövat koncept (som axfood/orkla/cloetta etc).. beställer jag mat hem kan den lika gärna vara färdiglagad också via Foodora -😅
Sant sant. Det här är som jag skrev ett småbolag och det är väldigt viktigt att bära med sig. Ändå trevligt att se hur man lyckats vända något som såg rätt kört ut.
Håller med, har också en del småbolag i en separat portfölj, ligger fortfarande en del plus i den portföljen men var nästan 50% sedan 2025-01-01 tills trump började med sina tullar 😫
Jäklar vilken knäckebrödsmiljonär du är ktm 😂😂🤣
Du bjuder på härliga skratt, tack😊
Det där var faktiskt ett bra ord 😀
Köpte nyss solpaneler till kåken med batterier och växelriktare, så det blir en del knäckebröd att spara in framöver
[…] uppsjö med bolag inom detaljhandel men inom rena dagligvaror är det bara Axfood som är renodlat. Cheffelo vet jag inkluderas i sektorn av vissa, men för mig är det en stor skillnad mellan matkassar och […]