Så kom då äntligen dagen då Disney+ släpptes i Sverige. Fru KTM har sedan länge förbokat detta och hon sitter i skrivande stund fastklistrad framför TV:n. Hennes engagemang när hon pratar glatt om vilket content som finns liknar en liten tös som får sin första barbie-docka. Kan DIsney+ vara räddningen för bolaget i den värld vi nu lever i?

Pandemin har verkligen satt Disney på tunn is. Även om många parker runtom i världen har öppnat så är fortfarande många stängda/begränsade. BIO föreställningarna har ställts in och Mulan som vi länge velat se på BIO blev inte av. Även segmentet inom television har haft svårigheter med tanke på nedstängda sportevent.

Mulan: Disney unveils first photo from live-action film

Kombinerar vi Parker, experience, produkter med Studio Entertainment så utgör detta cirka hälften av Disneys vinst. En rätt stor kaka med andra ord.

Segment Q2 Vinst
Media Networks $7.36 billion
Parks, Experiences, and Products $7.39 billion
Studio Entertainment $3.76 billion
Direct-to-Consumer & International $3.98 billion
Eliminations: ($1.65) billion
Total Revenue: $20.85 billion

 

Disney+

Disney+ är då bolagets streaming-tjänst som i mångt och mycket kan jämföras med Netflix. Här finns ett brett utbud som kan slänga bort många timmar av ditt liv. Allt från Simpsons till gamla goda Disney klassiker. En favorit bland många har varit den nya serien från Star Wars.

Hela kalaset lanserades i november och nådde väldigt snabbt 10 miljoner prenumeranter. Fördelen är att det finns mycket för både barn och vuxna samt även för de äldre som vill uppleva en nostalgikick.

I mars nådde tjänsten 50 miljoner prenumeranten i takt med coronautbrottet. Den enes död den andres bröd heter det så fint. Well, för Disney blev döden parkerna men brödet blev alla uttråkade själar hemma i TV-soffan.

“We’re truly humbled that Disney+ is resonating with millions around the globe, and believe this bodes well for our continued expansion throughout Western Europe and into Japan and all of Latin America later this year,” sa Kevin Mayer i ett pressmeddelande.

Disney är troligtvis mitt minst attraktiva utdelningsbolag i portföljen. Innan corona fick du en låg direktavkastning och inte allt för god utdelningstillväxt. Fördelen var en låg utdelningsandel. Trots den valde bolaget att hålla inne sin utdelning som annars sker 2 gånger varje år:

By not issuing a semi-annual dividend, the Company will preserve about $1.6 billion in cash, based on the 88 cents a share previously paid to shareholders in January.

Nu ska jag kila in till Fru KTM och se vad hon ska se härnäst. Kanske kan jag övertala henne att se Star Wars…

I Have The High Ground GIFs | Tenor

2.9 7 votes
Article Rating
17
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x