En av de som skriver mest här på bloggen fick mig att öppna upp ögonen för sjöfartsbolaget American Shipping Company (AMSC). Även om det här verkligen inte är mitt område av expertis så tänkte jag ta tillfället i akt att presentera bolaget som uppenbarligen delar ut mycket pengar till aktieägarna.

Jag vill börja med att säga att jag inte gjort analyser av den här typen av bolag tidigare. Förhoppningsvis kommer Superleeds tipsa om lite intressanta reflektioner 🙂

Vad som först slår mig är att bolaget har sitt huvudkontor i Lysaker, Norge, samt att aktien i sig är noterad på Oslobörsen. Även ISIN numret är satt till NO0010272065. Nu tyder mycket på att det är norsk källskatt på AMSC och då är det hela 25% enligt nya direktiv. Dock har jag inte ankrat fast detta riktigt ännu men som du kanske vet är jag allergisk mot hög källskatt. Har du aktierna via Nordea så spelar det inte så stor roll då återbetalningen kommer betydligt fortare.

Jag vet att fler och fler börjar välja Nordea till sina utländska aktier och jag förstår verkligen varför! Att få tillbaka källskatten såpass fort är verkligen att föredra.

American Shipping Company är kanske ytterligare är ett exempel på utdelningsbolag som verkligen varit i skymundan men som ändå borde förtjäna mer respekt. Totalt har Avanza 1,5 miljoner kunder men av dessa är det enbart 65 som äger AMSC. Oftast blir det så att aktier som det pratas mycket om kommer ut i rampljuset men att det finns mycket annat gott att hitta bakom kulisserna.

Vad jag lärt mig är att vi i Sverige pratar om enskilda bolag men att mycket annat går bortglömt. Det är upp till oss som bloggar att lyfta andra trevliga alternativ, helt klart.

 

American Shipping Company (AMSC)

Det här är då ett fraktbolag till sjöss och den första frågan är givetvis vad man fraktar för något. Bolaget chartrar sina fartyg via Overseas Shipholding Group (OSG) som i sin tur ser till att frakta olja åt mycket välkända bolag likt Shell och Chevron (som jag gjorde en separat analys om).

Bolaget ägde år 2020 tio stycken tankfartyg (varav en av den mindre sorten) och visionen är att bli ett ledande inom vad man kallar för Jones Act. Kort och gott är det här en lagstiftning som styr hur fraktbolagen inom U.S. ska vara uppsatta och agera. Mer kan du läsa här. Faktum är att AMSC är bland de yngsta av fraktbolagen inom Jones Act.

Rutterna för American Shipping Company

 

American Shipping Company (AMSC) is a ship finance company focused on the intercoastal U.S. Jones Act shipping market. The company owns a fleet of nine modern handy size product tankers and one modern handy size shuttle tanker. AMSC charters its vessels on long term bareboat charters that provide stable, predictable cash flow. The Company is listed on the Oslo Stock Exchange under the symbol ”AMSC”.

Det är väl allmänt känt att transport av olja och råolja kraftigt reducerades när Corona bröt ut i 2020. Dock påverkade det här inte bolaget nämnvärt då samtliga fartyg var i full fart under 2020. Det här tror jag marknaden insåg rätt snart och värderade således upp aktien igen.

Vi kan här tänka oss att bolaget äger och hyr ut sina fartyg och så länge kontrakten inte påverkas så kommer heller inte bolagets kassaflöde påverkas. Men självklart blev det enorm oro att allt skulle kollapsa under Covid-19, vilket du ser i grafen nedan:

 

VD:n för American Shipping Company heter Pål Magnussen. Den här mannen, med ett typiskt norskt namn, äger idag hela 85 000 aktier i bolaget. Med rådande kvartalsutdelning på $0,1 så cashar han in hela 34 000 dollar årligen i enbart utdelning.

Ekonomichefen (CFO) Morten Bakke har också ett rejält antal aktier i sitt lager. Närmare bestämt 80 000 stycken. Och det här är ett återkommande mönster för hela ledningen då var och varannan äger aktier i bolaget.

Vad man gjort nu är att man höjt utdelningen från $0,08 kvartalsvis till $0,1 kvartalsvis. Det här ger en direktavkastning idag på nästan 12%, vilket såklart är oroväckande högt.

American Shipping Company. Kvartalsvis utdelning

 

Det bör här sägas att bolaget knappast växer likt många andra bolag jag skrivit om. Det här köper du för hög utdelning och för att kunna återinvestera den helt enkelt. Sedan är alltid frågan hur säker utdelningen är.

På ett sätt ser jag här likheter med enfastighetsbolag som inte heller kan växa särskilt mycket och där kontrakten är livsviktiga. På tal om kontrakten så löper kontraktet för 5 fartyg ut nu 2022 och ett för den mindre båten 2025. Det här ska man ta med sig om man köper.

Det här är helt klart ett bolag man skulle kunna hålla tillsammans med mycket annat i en portfölj där du vill leva på utdelningen. Kanske är just American Shipping Company ett exempel på att hög direktavkastning inte alltid behöver vara en fallgrop. För ska vi dra det till sin spets har man kunnat upprätthålla en mycket fin direktavkastning år efter år och även sett till att utdelningsandelen är rätt låg.

I ärlighetens namn blir jag lite less på alla som säger att vara rädd för hög direktavkastning. Visst, man ska verkligen vara uppmärksam varför den är så hög men det finns också många bolag som lyckats upprätthålla sin utdelning. Ett exempel är ARCC (Ares Capital) som betydligt fler hos Avanza äger. De har under mycket lång tid lyckats upprätthålla 9% DA i snitt.

Jag kan inte rekommendera att ha mycket i det här typen av bolag men vill du ha något som verkligen ökar ditt kassaflöde i portföljen så är American Shipping ett alternativ.

 

17
0
Kommentera gärna :)x
()
x