Veckorapport – 2:a advent och en riktigt tung vecka

Målbild:

133.461 / 1.000.000 kr

13.5 %

Anledningen till att måluppfyllelsen sjunkit med ca. -2000 kr  är nog för att börsen surat en aning i veckan, speciellt under fredagen då vi backade ytterligare 0,53%


Hänt i veckan

Veckan som gått har varit sjukligt tung måste jag säga. Har ända sedan tisdagen haft otroligt svårt att sova och det har bara blivit ett par timmar varje natt. Upplevt sömnsvårigheter tidigare men det är mest när jag vet att jag ska göra något viktigt dagen efter och jag ställer in tankarna på att jag måste sova.

Mitt problem har nästan gått och blivit en ond cirkel. Det slutar alltid med att jag försöker lägga mig tidigt i och med att jag är orolig att inte kunna sova, men i stället för att sova så ligger jag och vrider mig timme efter timme, antagligen för att jag försöker så pass mycket?

Nu i helgen har det däremot inte varit något problem att sova. Jag kanske släpper allt på helgerna, stressen minskar och jag kan då passa på att sova. Eller så var det mitt fantastiskt stora julbord jag åt som fick mig att tuppa av 🙂

Vad är ert bästa tips för att sova bättre?

 

Mina köp

Har blivit en liten blandad kompott av köp i veckan. Försökt att köpa mina bolag där jag ser en tillfällig rea men mycket är rätt dyrt tycker jag. Cloetta har dock fått en lämplig kurs nu så där köper jag friskt 🙂 Tror bolaget dessutom kommer höja direktavkastningen framöver, vilket känns lockande.

screenshot_2

 

Kvar att handla för: 3.292 kr

 

Mina Sälj

Inga sälj blev det under veckan som tur är!

 

Blogginlägg jag läst

Skulle som vanligt vilja passa på att bjuda på lite sköna inlägg som jag läst från mina blogg-kollegor under veckan:

Utdelningsstugan – presenterar sin portfölj för november månad. Kolla in alla dessa 40 fina bolag och få tips!

Petrusko – skriver vad han tror om framtiden i Axfood och Ica.

GrazingLady – berättar om sitt nya förvärv i GlaxoSmithKline.

Att välja lycka – gör en vinterstädning av portföljen

Frihetsmaskinen – har fått en fin utdelning trots att vi bara befinner oss i november

Vägen till frihet – har också kommit in med sin rapport för november. Spännande läsning!

 

Poddar jag lyssnat på

I veckans avsnitt av #pratapengar får vi veta Philips sparkvot och hur man kan köpa aktier som julklapp

 

I veckans avsnitt av Framgångspodden får vi veta mer om modellen Emma Wiklund, hur hon blev framgångsrik och tankar kring åldrande. Hur kan man bromsa åldrandet och ta hand om sin hy? Gillade verkligen avsnittet 🙂


 

Hoppas att ni haft en bättre vecka än jag haft och att ni får en fortsatt trevlig söndag. Veckan som kommer kanske bjuder på lite småköp här och var men har ingen riktig plan ännu. Ska bli spännande att se vad veckan har att bjuda på 🙂

Gratis bilder finns att hämta på Pixabay

4 thoughts on “Veckorapport – 2:a advent och en riktigt tung vecka

  1. Fina köp och kul att bli omnämnd! 🙂

    Jag kan också ha svårt att sova ibland och mitt bästa tips måste nog vara att köra slut på sig fysiskt, helst utomhus. Ut och spring, gör armhävningar, spring upp för lite backar eller allra helst gör en hård fysisk aktivitet. Typ spela fotboll, simma, åk skidor eller något annat kul. När man är slut i kroppen brukar man somna bra :).

    Mvh / Frihetsmaskinen

    1. Det är nog ett riktigt bra tips faktiskt, speciellt när det är som för mig att man har ett stillasittande jobb. Försöker ju träna men funderar på om jag inte tar ut mig nog mycket.
      Var som sagt och lekte av mig med sambons släkt i lördags och var helt möt i kroppen när jag kom tillbaka. Då somnade jag som en stock 🙂 Tack ska du ha för tipset igen.

  2. Trevlig veckorapport, A+!

    Jag själv inte upplevt speciellt mycket sömnproblem så jag har bara begränsad personlig erfarenhet. Dock har jag hobbystuderat fenomenet en hel del då jag tycker det mesta kring sömn är fascinerande, vi spenderar ju trots allt en tredjedel av vår tid på jorden på detta sätt. Detta kan ha hjälpt till att hålla sömnproblemen borta. Tyvärr är det precis som du säger, en ond spiral. När du väl lägger dig i sängen med en “rädsla” för att inte kunna somna för att det har varit svårt senaste tiden så blir det inte direkt lättare att somna.

    Frihetsmaskinens tips är bra, att motionera och träna kan vara bra för sömnen. Sedan har vi det klassiska med att hålla sovrummet svalt, mörkt och tyst. Låta sängen (och helst hela sovrummet) vara en plats för enbart sömn och sex. Skriva en lista över sakerna som går runt i huvudet (som är speciellt vanligt då man har viktiga saker kommande dagen) en stund innan läggdags så att du kan släppa det. Väl i sängen så andas djupt, långsamma andetag.

    Finns massvis med litteratur kring området, rekommenderar personer med sömnproblem att läsa på lite kring fenomenet. Allt fungerar inte för alla men tror att alla kan hitta de små knepen som fungerar för en själv.

    Lycka till!

    //Humankapitalisten

    1. Hej Humankapitalisten och tack för din fantastiska kommentar. Innehöll en rad med användbara tips och trix måste jag säga.

      Har precis som du hört att det ska vara bra att skriva ner sakerna man tänker på innan man går till sängs. Aldrig testat det här då jag tyckt att det låter som hokus pokus men man börjar ju fundera på om det kanske hjälper då många skriver om just den här metoden. Ska defenitivt testas.

      Tack för tipset om literaturen. Kanske ska ta och läsa på lite om området trots allt. Sömnen är ju extremt viktig för att man ska fungera om dagarna känns det som. Risken är väl att man gör ännu större grej av det hela när man läser på om det antar jag 🙂

Kommentera