Nu kanske många funderar varför jag lagt en så missvisande bild till det här inlägget. H&M är ju trots allt ner drygt 6% efter dagens rapport som släpptes kl 08:00 idag. Aktieägarna är besvikna och så helt plötsligt lägger KTM upp en bild med tummen-upp. Konstigt? Ja kanske…

Många tar givetvis rapporten negativt och där har jag full förståelse. Resultatet blev inte det man estimerat och lagren fortsätter att hota, samtidigt som ryktet om ”retail-döden” sprider sig som en löpeld runt om i världen. Försäljningen ökade med 7%, vilket jag ändå tycker är bra. Inte en succé givetvis men ändå helt okej.

Själv tycker jag att H&M är fint att handla till dessa värderingar, främst med tanke på vad jag eftersträvar i min egna utdelningsportfölj.

Det märks också att bolaget vill lägga mer och mer fokus på onlineförsäljningen. Det här är en nyckel tycker jag. Att man ändå strävar mot det nya och inte enbart hålla kvar i det gamla. Samtidigt tror jag att mååånga fortfarande kommer handla sina kläder i butik och där tycker jag att H&M är konkurrenskraftiga.

  • ”Fortsatta satsningar med digitalt fokus. Koncernens onlineförsäljning beräknas ha en årlig tillväxttakt om minst 25 procent framöver.”

Aktien har ju tuggat sig uppåt nu under en tid men idag föll kursen rejält, vilket gjorde att jag köpte på mig nytt krut till utdelningsportföljen. Dagens köp blev 5 stycken aktier för dryga tusenlappen.

Kalla mig insnöad och motsträvande om ni vill, men det är faktiskt såhär jag alltid jobbat:

  • Jag köper aktier i bolag där jag förstår verksamheten och som jag tror kommer hålla år efter år.
  • Jag köper aktier där ledningen själva tror på bolaget, ”pilotskolan”.
  • Jag sparar och köper kontinuerligt men köper mer när kurserna rör sig neråt.
  • Jag köper stabila utdelningsbolag med fin historik.

Inget i rapporten som kom idag har egentligen ändrat min syn på bolaget. Tillväxten fortsätter att ticka på och bolaget växer. Vad de övriga tycker och tänker bryr jag mig inte alls särskilt mycket om.

 

Share This