Sjukskriven och ändrade förutsättningar

Hej på er och riktigt god lördagsmorgon!

Många av er som följer mig på Twitter har redan fått höra den tråkiga nyheten. Efter läkarbesök så har jag och arbetsgivaren fattat beslut om att det rätta nog är att sjukskriva mig en tid framöver.

Jag vill av anonymitetsskäl inte gå in riktigt på exakt varför men kan säga som så att det inte är p.g.a. fysisk smärta eller en större olycka som gör att jag måste ta det lugnt ett tag.

Då det hänt väldigt mycket i mitt privata liv har hjärnan inte hängt med riktigt helt enkelt. Ibland  har kollegor pratat med mig och jag har suttit som en tom fågelholk i andra tankar. Orden liksom far in genom ena örat och ut genom det andra. Det funkar inte i ett arbetsliv som mitt.

Känns som att jag behöver en nystart helt enkelt, och då kan jag inte fokusera fullt ut på jobbet.

Det finns 3 saker som jag kommer fokusera extra mycket på nu:

  • Mat
  • Sömn
  • Närhet

Får jag dessa 3 att rulla igen tror jag att jag kan komma snabbare på banan än väntat faktiskt.


Det här kommer givetvis innebära en ekonomisk förändring. Som sjukskriven blir det bara 80% av Sjukpenninggrundande Inkomst. Det som känns ännu värre är däremot att pengarna kommer från skattebetalarna. Å andra sidan har jag jobbat mycket i mina dagar och varit sjuk otroligt lite, så det kanske ändå är OK 🙂

Har i alla fall förhoppningarna att kunna gå tillbaka till jobbet relativt snabbt. Däremot är det bästa säkert att skynda långsamt.

Tack till alla er som lämnat er omtanke på Twitter också. Det värmer verkligen i dessa tider 🙂

28 thoughts on “Sjukskriven och ändrade förutsättningar

    1. Tack så mycket Börsjägaren! 😀
      Hehe ja kronan har haft en hygglig resa på senare tid och jag har förhoppningar om att den kommer att fortsätta växa 🙂

  1. Krya på dej! Och bekymra dig inte med att pengarna kommer från “skattebetalarna”. DU utnyttjar ju bara en sjukförsäkring som du själv varit med att betala in, inget konstigt med det?

    1. Hej Snålgrisen!
      Näe jag tycker du har rätt. Är ju nästan aldrig och nyttjar sjukvården i övrigt så jag “tar” inte så mycket i vardagen heller 🙂
      Tack för omtanken!

  2. Krya på dig!
    Vi är många som varit där du är och din tre-punkts-lista är klockren.
    Jag skulle -av egen erfarenhet och utifrån den jag är -gärna lägga till en 4:e och det är motion, men det kan vara vad som helst som ger energi. Där är man ju olika och en del mediterar, andra låter sig tom hypotiseras…:-)
    För mig var motion mitt sätt att meditera för att få tillbaka ork och kraft.
    Låt saker få ta sin tid och hitta din egen “kraftkälla”.
    Var rädd om dig!
    Hälsar
    Lars D

    1. Halloj Lars!
      Tycker att din fjärde punkt är klockren. Känner att jag fått mindre ork nu när jag inte kunnat träna lika mycket. Allt förbättras med träning känns det som.
      Tack så mycket för omtanken.
      Det värmer

      1. Dina tre punkter är ju de viktiga och undvik alla måsten och tvång… Men som sagt så är motion riktigt bra för de flesta. Och om man vill vara lite filosofisk så kan en del ganska klyschiga “självhjälpsböcker” inte vara fel de heller då mycket av livet handlar om acceptans, men jag ska som sagt inte bli filosofisk… :-). Var rädd om dig och sätt fokus på ditt mående och inte alla “måsten” och yttre krav. Hälsar Lars D

        1. Just dessa måsten som du skriver har verkligen blivit påtagligt för mig under senare tid. Ska se till att försöka följa dina råd och leva mer sunt 🙂
          Tack så mycket för omtanken!

  3. Låter som en bra strategi! Det är väl för övrigt just till såna saker vi betalar skatt, och är ju som snålgrisen skriver en försäkring som du själv betalat. Hälsan är grunden till allt annat i livet och viktigt att ta på allvar. Krya nu och hoppas du snart känner dig piggare!

    1. Det är sant Lisa 🙂 Hoppas som sagt att kunna komma tillbaka som en hel människa och då är det som du skriver just hälsan som är det viktigaste.
      Tack för omtanken

  4. Tråkigt. 🙁 Krya på dig – hälsan först!

    Lägg till motion på listan. Om du inte är i skick att springa kommer även kortare promenad i vårsolen eller om så bara att sitta ute i friska luften att göra dig gott! När du känner dig starkare kan du börja träna mer aktivt, vilket påskyndar din återhämtning.

    Vet inte precis vad du råkat ut för men var själv nära att gå in i väggen. Upptäckte signalerna i tid, pratade med min dåvarande chef om det och vi kunde lösa det på ett sätt så att jag klarade att arbeta vidare (men på ett mer balanserat sätt). Även om det känns tungt för dig nu är det bra att du har sjukskrivit dig innan det hinner gå längre – det gör att du återhämtar dig bättre. Mat, sömn och motion är avgörande. Gör andra saker som inte har med jobbet att göra – t.ex. baka, laga mat, ta hand om växter, lyssna på musik osv. Då kopplar du bort mentalt. Har själv vare sig förr eller senare varit så fysiskt vältränad som jag blev under den perioden när jag mentalt var ganska tröttkörd.

    Skriv gärna ett mail om du vill ha fler tips och råd!

    1. Tack så mycket utlandsutdelaren för en fantastisk kommentar 🙂 Roligt att du bryr dig och kommer med tips.
      Det är mestadels förändringar i det privata som fått mig att må dåligt, alltså inte arbetet i sig.
      Vore intressant att veta vilka signaler du kände när du ansåg dig börja gå in i väggen.
      Själv har jag som sagt haft svårigheter med sömnen och när inte den funkade så funkade inget annat heller.
      Ha en fortsatt trevlig söndag!

  5. kämpa på, det är tufft, men det vänder, vila och motion gör susen, varit där själv och vet att det känns tungt.
    krya på dig

Kommentera