Dags att skärpa mig!

Nu har vi gått en bra bit in i mars och takdroppet och solen börjar bli påtaglig…det vankas vår må jag säga. Blir lite rädd när jag kikar på de mål jag satt upp för 2017  nu när en stor del av året redan gått.  Hur går det egentligen?

Jag har mer och mer börjat tro på mål för att utvecklas. Sätter man inte upp mål är det lätt att livet flyter förbi och att man inte utvecklas, eller i alla fall att man inte känner att man utvecklas. Därför vill jag hela tiden ha små, tydliga och konkreta mål att sträva efter.

Självklart ska målen kännas möjliga att uppnå. Varje gång du uppnår ett mål får du en s.k. “winner effect” som belönar din hjärna och som säger att nu gjorde du något riktigt bra.


Hur har det gått med mina mål?

Ekonomisk målbild

  • Ett totalt portföljvärde på 300 000.
    • Det här är helt klart möjligt att uppnå fortfarande. Min sjukskrivning har ju satt lite käppar i hjulet, men förhoppningsvis kan jag gå tillbaka så fort som möjligt
  • Ackumulerad utdelning för 2017 på 4000 kr
    • Med andra ord en total utdelning på 4000 kr. Det här ska inte vara något problem alls med tanke på vad som preliminärt väntas under året.
  • Läsa minst 10 stycken böcker
    • Satte upp en lista med böcker, men efter det har det inte hänt så mycket. Inte en enda bok läst och här krävs helt klart skärpning
  • Få en löneförhöjning betydligt bättre än årets
    • Ja vad säger man? Löneförhandlingarna är snart igång och här sitter jag utan den minsta strategin. Kommer i alla fall ställa högre krav i år är det tänkt.

 

Träning och livsstil

  • Bänkpressa 70×10 kg. Väger idag 84 kilo och tar 60×10
    • Jag kör pass efter pass, får resultat men det går långsamt. Vet vad jag gör för fel men tar inte tag i det riktigt 🙂 Kanske någon har tips här?
  • Ta med mig en salladskål varje vecka som jag kan äta av på jobbet
    • Det här sket sig ganska fort kan jag säga
  • Fortsätta starta dagen med Omega-3, D-vitamin och Chlorella
    • Här är jag betydligt bättre. Sambon är imponerad att jag fortfarande håller i det så pass bra 😀 Man mår helt klart bättre och har inte varit sjuk på riktigt riktigt länge
  • Daglig stretch
    • Kan erkänna att jag glömt det vissa dagar. Men stretchar betydligt mer nu än vad jag gjorde tidigare.

Bloggande

  • Skriva minst 300 blogginlägg under 2017
    • Jag tycker att jag hitintills varit duktig på att dela med mig av min resa och skriver ett inlägg varje dag så länge jag finner glädje i att göra det.
  • Göra mitt bästa för att skriva attraktiva inlägg och på så vid öka flödet till bloggen (alltid roligt med fler läsare).
    • Ja antalet läsare fortsätter stiga så något gör man ju rätt i alla fall 🙂

 

Ja, vad ska man säga? Hade kunnat varit mycket bättre och vissa mål har redan spruckit. Å andra sidan har jag nog jobbat hårdare kring dessa områden nu än om jag inte hade haft ett mål överhuvudtaget.

Mål hjälper dig även att påminnas om en tänkt utveckling och ser vi till att utvecklas hela tiden så har vi enorm potential framöver.

Har ni satt någon målbild för 2017?

14 thoughts on “Dags att skärpa mig!

  1. Hej Pengaregn och kul att du tittar förbi!
    Jag tar numer 1 sked chlorella och 1 sked spirulina blandat med citron och vatten (som en shot ungefär). Tar du utan citron smakar det riktigt vedervärdigt ska du veta.

    Fick först nys om detta via Framgångspodden och har druckit det sedan dess. Tycker mig känna en markant förbättring i min hälsa, men gott smakar det inte. Är rätt dyrt också, men ändå inte så farligt.

  2. Tycker du ska kolla på ett program hos Styrkelabbet.se, lätt att fastna i en utvecklingsfas och att träningen går på slentrian. läs, lyssna och ladda!

    1. Yep, har lyssnat en del på Styrkelabbet och det är ju grymt bra! Synd att det var ett tag sedan nu jag fick tid att lyssna på den podden.
      Tror det däremot är kosten där jag missar mest just nu känns det som. Blir mest glass…
      Tack för din kommentar 🙂

  3. Annars pekar den mesta forskningen på att målbaserat fungerar dåligt. Du är konstant efter tills ögonblicket då målet (förhoppningsvis) är uppnått, då du får en mycket kort rush, sedan vidare mot nästa mål. Man ska tydligen ha system istället.

    1. Hej Tom och tusen tack för kommentaren!
      Det du skriver är intressant och något som jag inte hört talas om tidigare. Antar att det fungerar olika för olika personer och jag tror som alltid att övning ger färdighet.

  4. Mål kan vara svårt att fixa. När det gäller utdelningsmål kan det spricka snabbt om man säljer av något innehav man tänkt behålla. Jag gjorde det ju själv med Handelsbanken. Så mina utdelningsmål har spruckit för detta år. Men ingen ide att deppa för det. Bara kämpa på och satsa på högre mål till nästa år. Tack för en fin blogg KTM 🙂

    Med vänlig hälsning Slimis

    1. Ahh det har jag faktiskt inte tänkt på. Risken är väl också att man låser sig vid innehav mer p.g.a. det. Försöker ju alltid tänka långsiktigt med planen att inte sälja allt för mycket. Men det är klart, ibland spricker det ju.

      Kul att du fortsätter läsa här på bloggen och riktigt schyst att du kommenterade.

      Hoppas att allt är bra med dig i övrigt!

  5. Härligt med mål! Själv försöker jag släppa såna saker lite och mer “go with the flow”. Har tyvärr tappat träniningen lite efter en olycka/skada men ändå hållt igång med fysiska sporter så det känns ok, men hoppas kunna komma tillbaka inom nåt år.

    Jag tränade mycket gym till för ca: 5-6 år sedan men tappade helt motivationen och slutade. Istället upptäckte jag funktionell träning/utomhusträning vilket gjort att jag nog aldrig kommer att köpa ett gymkort igen. Jag mådde mycket bättre i kroppen av dips, chins, handstående, olika levers, explosiva hoppövningar mm. än bänkpress, latsdrag och statiska/isolerade gymövningar. Armhävningar säger i sig mycket mer om ens fysiska form än bänkpress då så mycket mer muskler är involverade. Samma med chins, styrkan blir i förhållande till kroppsvikten vilket jag tycker är den största skillnaden.

    Tänk dig att du maxar 120 i bänk men bara klarar 6st chins och 15 dips, eller att du maxar 90 i bänk men kör 20st chins och 40 dips. Visst konmer man i förata exemplet vara “starkare” men bara på gymmet, i andra exemplet kommer man att känna sig lätt, stark, smidig och kunna ta en joggingrunda utan att flåsa ihjäl sig på samma gång. Bänkpress är inte en så användbar övning i vanliga livet tyvärr. Kolla på tex strikta muscle ups, där krävs en helt annan fysik än den man får genom vanlig gymträning, eller pistol squats.

    Mvh / Frihetsmaskinen

    1. Riktigt bra svar måste jag säga.

      Hoppas att du blir kry från din skada mycket snart.

      Tänker inte heller så mycket på just styrkan i övningarna i sig. Har börjat köra mer och mer gruppass, vilket funkar bättre för mig. Utomhusträning låter underbart. Det enda problemet för mig är väl att man ska motiviera sig att göra det.

      Ha det så bra!

Kommentera